Chrzan tarty (https://ranozebrano.pl/chrzan-tarty-z-zurawina-210g) chyba każdemu kojarzy się ze świętami Wielkanocy, kiedy to jest nieodłącznym dodatkiem do jajka czy żurku. Chrzan ma szerokie zastosowanie w polskiej kuchni i gości w niej już od wieków. Sprawdza się jako wyrazisty dodatek do sosów, mięs, kanapek czy do przyprawiania przetworów. Nie trzeba jednak kupować gotowego chrzanu w słoiku, można go przyrządzić samodzielnie – będzie zarówno smaczniejszy, jak i zdrowszy.

Dobroczynne właściwości chrzanu

Chrzan jest od wieków wykorzystywany jako nieodłączny element każdej domowej apteczki. Nadaje się do bezpośredniego spożycia, ale również do przygotowania nalewek czy prozdrowotnych syropów. W medycynie ludowej chrzan stosowano do leczenia kataru i chorych zatok, reumatyzmu, bólów kręgosłupa czy jako środek pobudzający trawienie. Badania wskazały, iż chrzan jest bogaty w izotiocyjaniany, czyli substancje o silnym działaniu przeciwnowotworowym. Ich stężenie jest najwyższe w świeżym chrzanie, który można przygotować w domu. Regularne spożywanie chrzanu może zmniejszać ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe nawet o 30%. Chrzan ponadto pobudza trawienie, dlatego też dodaje się go do ciężkostrawnych, tłustych potraw. Chrzan działa drażniąco, dlatego też powoduje miejscowe przekrwienie skóry i uczucie ciepła, przyczyniając się do leczenia zmian zwyrodnieniowych, bólu kręgosłupa czy stawów.

Jak przygotować domowy chrzan tarty?

Chrzan tarty przygotowany w domu jest zdrowszy i bardziej aromatyczny niż sklepowa wersja. Jeśli sprawdzimy skład kupowanego chrzanu tartego, zwykle jest on pełny białej rzepy… Aby przygotować samodzielnie chrzan wystarczy świeży korzeń, cytryna, nieco soli cukru i wody. Korzeń chrzanu należy obrać i zetrzeć na tarce o najdrobniejszych oczkach. Jeśli wcześniej włożymy chrzan na godzinę do zimnej wody, unikniemy łzawienia oczu podczas jego ścierania. Do utartego chrzanu dodaje się kilka łyżek soku z cytryny, ciepłej wody, sól i cukier do smaku. Tak przygotowany chrzan można włożyć do wyparzonych słoiczków i przechowywać w lodówce.

Kto nie powinien spożywać tartego chrzanu?

Mimo iż chrzan tarty ma właściwości prozdrowotne, nie każdy powinien go spożywać. Chrzan z diety powinny wykluczyć osoby cierpiące na zgagę, wrzody żołądka, schorzenia wątroby czy niewydolność nerek. Należy pamiętać o tym, by nie przekraczać dziennego dopuszczalnego spożycia chrzanu, czyli około 4 łyżeczek dziennie. Chrzan ma bowiem właściwości drażniące, dlatego też w większych ilościach może powodować podrażnienie nerek, błony śluzowej żołądka czy jelit.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez master1305 - pl.freepik.com